Možná někteří z Vás hledají ještě další zdroje informací o znakování. Nejobjektivnější informace najdete v knihách a článcích uveřejněných ve vědeckých, většinou lékařských či psychologických časopisech (sekce literatura pro rodiče). Nejsnáze najdete informace na webových stránkách. Pod odkazem Ostatní naleznete jinou zajímavou literaturu týkající se problematiky dětí. V rubrice Literatura pro děti najdete odkazy na literaturu pro děti, která je v hodná ke znakování nebo jsou v ní například znakovací básničky, které pro Vás mohou být inspirací.
Webové stránky
Literatura pro rodiče
Literatura pro děti
Ostatní
SYNEK, František - "Říkáme si s dětmi" : k praktickým otázkám výchovy jazyka a řeči u malých dětí.
4. vyd. Praha : ArchArt, 1998. 45 s. ISBN 80-902281-5-1. 2010. 464 s. ISBN 978-80-7197-390-4 (brož.).
BRIANT, Monta Z. - Znaková řeč pro miminka: raná komunikace pro slyšící kojence a batolata : nové a rozšířené vydání.
1. vyd. Praha : Talpress, 2010
ACREDOLO, Linda P. - GOODWYN, Susan. Znaková řeč pro batolata : kompletní sada pro začátečníky : Baby Signs program. [Kněžmost] : Nuerasoft, [2008]. 8dílný soubor.
VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie - Jak se domluvit s kojencem a batoletem :
komunikujeme přirozenými znaky a gesty.
Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. 137 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2336-5 (brož.).
Z obsahu: Gesta a znaky, Jak se dorozumět, Přirozený rozvoj řeči, Po čem vaše dítě touží, Úskalí komunikace, Slovníček znaků, ...
Anotace: Také někdy nevíte, proč se váš maličký vzteká, co vlastně chce či co ho rozplakalo? Účinnou cestou, jak mu porozumět, může být právě systém znakování s miminky. Nabídněte vašemu dítěti, které ještě neumí vůbec nebo dobře mluvit, možnost, jak se s vámi dorozumět. Kniha přináší srozumitelný návod k tomu, jak rozvíjet přirozenou komunikaci malých dětí gesty a znaky.Autorka klade velký důraz nejen na odborné informace, ale zejména na praktické zkušenosti využití ověřeného komunikačního systému gesty a znaky v každodenním životě s dítětem raného věku. Součástí publikace je i slovník základních znaků.
Christian Science Monitor; 4/25/2001, Vol. 93 Issue 105, p.12. ISSN 088277299.
WARBURTON, Karyn - Baby Sign Language for Hearing Babies. Publishers Weekly; 6/5/2006, Vol. 253 Issue 23, p.55, 1/5p. ISSN 000000199.
WALTERS, Laurel Shaper - Before they talk, they can 'sign.' Christian Science Monitor; 4/20/98, Vol. 90 Issue 103, p.12. ISSN08827729.
PIZER, Ginger. Bringing Up Baby with Baby Signs: Language Ideologies and Socialization in Hearing Families. Sign language Studies; Summer 2007, Vol. 7 Issue 4, p.387 – 430. ISSN 03021475.
KRAMER, Elise - From the Hands of Babes: Psychology Today; Nov/Dec2004, Vol. 37 Issue 6, p. 24. ISSN 00333107.
Hands On - People: 09/18/2000, Vol. 54 Issue 12, p.205. ISSN 00937673.
DICKINSON, Amy. Signs of the Times. Time; 10/16/2000, Vol. 156 Issue 16, p.93. ISSN 0040781X
ADAMS, William Lee. TAlK TO THE HAND. Newsweek; 3/21/2005, Vol. 145 Issue 12, p. 67-67. ISSN 00289604.
KELLY, Katy. Tiny hands talking. U.s. News &World Report; 10/21/2002, Vol. 133 Issue 15, p.66. ISSN 00415537.
MACMILLAN, Kathleen Kelly. WOW: Feelings: Tlach Your Baby Sign Language! WOW: First Words: Tlach Your Baby Sign Language! Schoul Library Journal; Nov 2007,Vol.53 Issue11, p.113. ISSN 03628930.
SUCHÁ, Romana - Dovádivé básničky pro kluky a holčičky: Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. 95 s. ISBN 978-80-7367-659-9
SUCHÁ, Romana - Veršované rozcvičky pro kluky a holčičky: Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. 95 s. ISBN 978-80-7367-619-3 (váz.).
SUCHÁ, Romana - HEGEROVÁ, Vendula - Rozpustilé básničky pro malé dětské ručičky: Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. 71 s. ISBN 978-80-7367-439-7 (váz.).
SOBOTKOVÁ Daniela, DITTRICHOVÁ Jaroslava - Hra ve vývoji dětí v prvním roce života:
Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2006. 203 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1137-0 (brož.).
Z obsahu: Význam hry v raném věku, Úloha rodičů ve hře dítěte, Vývoj hry od narození do 12 měsíců, Individuální rozdíly u dětí, Hra s tátou, Proč si některé děti nehrají? ...
Anotace: Hra má nezastupitelnou funkci ve vývoji dítěte. Je však také důležitou součástí rodičovství. Jak ukazují současné výzkumy, hra s dítětem dává rodičům jedinečnou příležitost vytvářet si s ním společný svět, rozvíjet jeho důvěru v sebe sama, k rodičům a k okolnímu světu. Hra tak příznivě působí nejen na vývoj v oblasti rozumové, ale i v oblasti citové a sociální. Rodiče by jí tedy měli věnovat velkou pozornost již od narození svého potomka a dále ji rozvíjet s přibývajícími týdny a měsíci života. Kniha dvou vynikajících a velmi zkušených autorek z Ústavu pro matku a dítě v Praze-Podolí je určena všem rodičům dětí od narození do jednoho roku života. Text doprovází téměř 150 barevných fotografií zachycujících samostatnou hru dětí i společnou hru s rodiči. Poukazuje na různé vlivy, které mohou působit na hru nejmenších dětí, například vývojový stav, individuální zvláštnosti, způsob, jakým si rodiče se svými potomky hrají. Poradí, jak hru podpořit, podnítit a dále rozvíjet. Pozornost je věnována také hře dětí, jejichž vývoj je narušen, jakož i případům, kdy dítě nemá o hru zájem. Kniha se stane průvodcem vývoje hry v prvních 12 měsících života dítěte každému rodiči, který dbá o harmonický vývoj svého dítěte.
Informace o autorovi: PhDr. Jaroslava Dittrichová, CSc. se narodila v roce 1929, od roku r. 1954 až dosud působí v Ústavu pro péči o matku a dítě v Praze. Ve své výzkumné činnosti se zaměřuje především na analýzu spánku dětí raného věku a faktorů, které ho mohou ovlivňovat, dále na analýzu učení a jeho individuálních zvláštností a na rozbor osobnosti dítěte raného věku.
POLINSKI, Liesel. Pohybové hry s děťátkem.
Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. 178 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1271-7.
Z obsahu: život začíná pohybem, vývoj kojence, nést a být nošen, o sezení, hry s dítětem, náměty a podněty ...
Anotace: Vnímat potřeby druhých není vždy jednoduché. Pokud však své dítě pozorně vnímáte, již brzy porozumíte jeho "řeči" . Ke správnému pochopení vám pomůže i ojedinělá publikace renomované autorky Liesel Polinski, ve které najdete řadu praktických rad. Ukáže vám možnosti, jak můžete doprovázet a podporovat své dítě v jeho vývoji, nabídne vám podněty pro společné hry. Společnými aktivitami své dítě mnohem lépe poznáte a dítě pozná vás, společné hraní, mluvení a žití se tak lépe sladí. Kniha jistě osloví nejen matky, které většinou pečují o své děti, ale také otce, prarodiče a další blízké osoby, které kojence doprovázejí v jeho vývoji.
FISCHER, Václav. Hrátky z dětské zahrádky:
říkadla, malůvky, cvičení, hádanky. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2006. 161 s. Pro rodiče. ISBN 80-247-1412-4.
Z obsahu: Slovní zásoba hravě, Veselé básničky, Náměty k malování, Inspirace k pohybu, Jednoduché notičky, Praktický zpěvníček, ...
Anotace: Publikace Hrátky z dětské zahrádky je plná poezie pro děti, psané nejen pro čtení nebo na-slouchání. Poezie v sobě nese vždy zárodek nějaké další činnosti. Jinými slovy - v jednotlivých částech knížky slouží ke hře dětí. * V kapitole Malovaná říkadla je rytmus verše i rytmem k malování. * V části pojmenované Rýmované hádanky v sobě rým skrývá vyluštění hádanky. * V oddíle Povídání s ozvěnou je úkolem dětí odposlouchat ozvěnu z prvního verše a najít k ní odpovídající rým. * A nakonec v poslední kapitole Bude z tebe bude jsou verše nejen základem hry na povolání, ale dají se použít i k recitaci nebo zpěvu. Některé z nich jsou zhudebněny a jejich jednoduchý notový záznam najdete na konci této kapitoly. Ve spojení s učením J. A. Komenského "Škola hrou" a moudrem J. Suchého, že "…trocha poezie nikoho nezabije", posíláme tuto publikaci do světa s přáním, aby zaujala a pobavila nejen děti, ale i rodiče a pedagogy, bez jejichž spolupráce by tato útlá knížka zůstala jen pouhým torzem.
ZUKUNFT-HUBER, Barbara - Cvičení s miminkem:
baby gymnastika. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2007. 178 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-1713-5 (brož.).
Z obsahu: Základní motorické polohy, Mezníky pohybového vývoje, Vše o pomůckách pro děti, Jak správně cvičit, Polohy těla, Sezení, ...
Anotace: "Chci obohacovat mé dítě a mé dítě chce obohacovat mě. Dávám svému dítěti možnost prožívat samo sebe v normálním vývoji, v normálních vývojových vzorcích držení těla a odpovídajícím svalovém vývoji." I tak by se dalo vyjádřit motto knížky Cvičení s miminkem od Barbary Zukunft-Huber, která zde představuje gymnastiku pro zdravé kojence. Systematicky přenáší poznatky přirozeného pohybového vývoje v prvním roce života na gymnastiku s dětmi. Hry představené slovem i obrazem si kladou za cíl posílit opěrný a pohybový aparát kojence. Současně mohou přispívat k prohloubení sociální interakce mezi matkou a dítětem, a nabízejí tak vynikající příležitost, jak pozitivně ovlivnit sociální vývoj v raném dětstvím. Tím vším tato gymnastika pro kojence sleduje cíle, o kterých moderní pediatrie, zvláště sociální pediatrie, sní: zlepšení vývoje kojence a sociálních vztahů mezi rodiči a dětmi.
Informace o autorovi: Barbara Zukunft-Huber se vzdělávala na klinikách v Mnichově, Innsbrucku a Berlíně jako fyzioterapeutka. Pracuje s metodami pohybové terapie v raném dětství (Bobath, Vojta, Castillo-Morales), manuálně-terapeutickými technikami Brunkow a E-technikou, ale i s kraniosakrální terapií a pedagogickým směrem podle Marie Montessori. Od roku 1977 pracuje jako samostatná fyzioterapeutka v Biberachu. Roku 1982 vyvinula novou gymnastiku pro kojence, která byla publikována v nakladatelství Thieme jako "Moderní gymnastika pro kojence" (Moderne Säugligsgymnastik) a je založena na metodě Bobath. Roku 1990 vyšla v nakladatelství Trias kniha "Zdravý vývoj Vašeho dítěte" (Die ungestörte Entwicklung Ihres Babys) a roku 1997 příručku pro praxi "Pomůcky pro děti ve srovnání s vývojem pohybů na zemi" (Babygeräte im Vergleich zur Bewegungsentwicklung auf dem Boden, Trias). V knize "Malá nožka je docela velká" (Der kleine Fuss ganz gross) představuje svou "trojdimenzionální, manuální terapii nohou na neurofyziologickém podkladě" k léčení poruch hybnosti v oblasti nohou.
FISCHER Václav - Pojďte si hrát s námi. Pojďte si hrát s námi:
Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2007. 192 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-1976-4.
Z obsahu: Veršování k malování, Básničky a písničky, Rýmované hádanky, Zpívání s dětmi, Jednoduchá cvičení, ...
Anotace: Publikace Pojďte si hrát s námi plynule navazuje na již vydanou knihu Hrátky z dětské zahrádky. Stejně jako předešlý titul je plná poezie pro děti, psané nejen pro čtení nebo naslouchání, ale i pro cvičení a hru. No, posuďte sami: • V kapitole Veršování k malování jsou dětmi dokreslovány verše pohádkového příběhu. • V části pojmenované Elce pelce kotrmelce jsou říkadla a písničky spojeny se zdravým pohybem dětí, které cvičí na jejich rytmus. • V oddíle Hádej hádej neprohádej najdete poetické hádanky, v nichž se děti snaží nalézt tu správnou odpověď. • A nakonec v poslední kapitole Šotek řádí v reklamách si šotek Zagroškudlička pomocí kouzelné baterky a čarodějné štětky pohrává s nápisy reklam a mění jejich smysl i význam. Doufáme, že vám knížka Václava Fishera přinese mnoho radosti a inspirace a přejem všem dětem, rodičům i výchovným pracovníkům mnoho úspěchů při práci a hře s poezií.
WALTER Bruno VELTEN Heidi - Masáže kojenců:
Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. 128 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2739-4(brož.).
Z obsahu: Reflexní zóny, Rovnováha a rytmus, Vůně, barvy a hudba, Říkanky a písničky, ...
Anotace: Dopřejte svým malým dětem kouzlo masáže a příjemného doteku. Naučíme vás ty správné techniky a pomocí 80 názorných fotografií si osvojíte vlastní postup a provedení. Tuto celobarevnou publikaci jistě ocení nejen rodiče, ale i profesionální pracovníci a lektoři výukových kurzů.
Informace o autorovi: Heidi Velten pracovala mnoho let jako novinářka v tisku a v televizi. Na základě studia publicistiky a obzvláště pedagogiky a psychologie se její zájem soustředil na témata související s rodinou. V roce 1995 založila fotografickou agenturu "Kunterbunt". Dnes pracuje jako novinářka, autorka a fotografka.
Bruno Walter je lektor, odborný autor, učitel jógy a přednáší na univerzitě. Je vedoucím a koordinátorem Institutu Bruno Walter ve městě Kempten. Na základě dlouholeté činnosti, vzdělávacích kurzů, studia a pobytu v Indii rozvinul tradiční formu masáže kojenců, a našel tak novou, vlastní cestu.
POSPÍŠILOVÁ, Zuzana - POLÁČKOVÁ, Petra. Pohyb s říkadly pro nejmenší : pro děti od 6 týdnů do 5 let.
Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2009. 124 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2769-1 (brož.).
Z obsahu: Zábavné pohybové hry, Rytmické básničky, Rozvoj řečových dovedností, Porozumění řeči, Cvičení s maminkou, ...
Anotace: Již v prenatálním období můžeme u dětí pozorovat pohybové aktivity, které se po narození dále rozvíjejí. Přinášíme vám proto knihu plnou námětů, říkanek a praktických ukázek, jak vést své ratolesti zajímavou formou k pohybu již od útlého věku. Ptáte se, jaký mají říkanky vliv na rozvoj pohybových vlastností? Význam říkanek není pouze v tom, že je s nimi cvičení pro děti veselejší, ale i ve velkém vlivu na psychický vývoj dítěte. Děti se díky nim učí snáze mluvit a osvojí si rytmus řeči, který je tak potřebný pro získávání školních dovedností, zejména psaní a čtení. Doufáme, že se vám říkanky budou líbit a přejeme vám mnoho úspěchů při cvičení s vašimi dětmi.
KIŠOVÁ, Hana. Říkadla a jednoduchá cvičení pro děti od kojeneckého věku.
Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. 143 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3054-7 (brož.).
Z obsahu: Gymnastický míč, Cvičení s padákem a stuhou, Pohybové hry, Říkanky pro rodiče i děti, ...
Anotace: Přinášíme neocenitelnou pomůcku pro všechny rodiče a lektory, cvičící ve sportovních nebo mateřských centrech s dětmi od kojeneckého věku. Zábavná cvičení na gymnastickém míči, overballu, s obručí, padákem i bez náčiní, doprovázená nápaditými říkadly, jistě ocení i učitelé mateřských škol.